Αρχική Ελλαδα Η Αττική Οδός ζητάει και τα ρέστα για τις εξοργιστικές αυξήσεις διοδίων!

Η Αττική Οδός ζητάει και τα ρέστα για τις εξοργιστικές αυξήσεις διοδίων!

2071

 

ΓΙΑΝΝΗ ΝΤΑΣΚΑ

Η “Αττική Οδός” ,δημιούργημα του 1996 με πρωθυπουργό τον Κ.Σημίτη και αρμόδιο Υπουργό τον Κώστα Λαλιώτη (φωτογραφια πάν)έπρεπε ,κατά τους υπολογισμούς μας,να είναι κρατική εδώ και πολλά -πολλά χρόνια αφού υπερκάλυψε τα έξοδά της κατα πολύ ,καθώς και τον αριθμό αυτοκινήτων που θα έμπαιναν στη διαδρομή της.

Ομως με διάφορα πολιτικά τρυκ,η “Αττική Οδός” που είχε επικεφαλής τον Ακτωρα του Μπόμπολα κατά την δημιουργία της, κατάφερε και πήρε με “το νόμο” παρατάσεις σκανδαλώδεις.

Λίγο πριν τις εκλογές ανακοίνωσε εξοργιστικές αυξήσεις στα διόδια,αντί να ανακοινώσει θεαματικές μειώσεις.

Αυτές οι αυξήσεις προκάλεσαν την οργισμένη αντίδραση του Υπουργού Χρήστου Σπίρτζη,η οποίος έκανε και βαρύτατες καταγγελίες.

Η Κυβέρνηση ως όφειλε ματαίωσε τις αυξήσεις με νομοθετική ρύθμιση.

Κι όμως υπήρξε εφημερίδα,σχετιζόμενη βέβαια με τον εργολάβο,στο πρόσφατο παρελθόν τουλάχιστον που έγραψε το ακόλουθο εμετικό κείμενο σκέτο:

“Προσφυγή στη Δικαιοσύνη για την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου με την οποία αναστέλλονται οι αυξήσεις στις τιμές των διοδίων προαναγγέλει με ανακοίνωσή της η Αττική Οδός.

Μάλιστα, η εταιρεία επιτίθεται  στον υπουργό Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη σημειώνοντας ότι «πάνω από την αξιοπιστία της χώρας και του Ελληνικού Δημοσίου ως αντισυμβαλλόμενου συνεπούς προς τις Συμβατικές του υποχρεώσεις έναντι των επενδυτών, προτάσσεται το πολιτικό κόστος, με θύμα το Κράτος Δικαίου». Παράλληλα, η Αττική Οδός ΑΕ υποστηρίζει ότι επιλέγεται η «παρεμπόδιση της νόμιμης αύξησης των διοδίων», για την οποία επιφυλάσσεται καθώς δεν έχει ακόμη δημοσιευθεί η ΠΝΠ.

Ειδικότερα, η ανακοίνωση της Αττικής Οδού, έχει ως εξής:

«Χωρίς απάντηση στα όσα αληθή και συγκεκριμένα ανέφερε η ανακοίνωση της «Αττικής Οδός Α.Ε.» της 24ης Ιουνίου 2019 με τίτλο «Ο μόνος δρόμος για εμάς είναι η αλήθεια», επιλέγεται σήμερα η παρεμπόδιση της καθόλα νόμιμης αύξησης των διοδίων με μία Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου – για την οποία η Αττική Οδός Α.Ε. επιφυλάσσεται καθώς δεν έχει δημοσιευτεί – που ως γνωστόν δεν προαπαιτεί τη συμμετοχή της Βουλής.

Διαπιστώνεται συνεπώς, πως πάνω από την αξιοπιστία της χώρας και του Ελληνικού Δημοσίου ως αντισυμβαλλόμενου συνεπούς προς τις Συμβατικές του υποχρεώσεις έναντι των επενδυτών, προτάσσεται το πολιτικό κόστος, με θύμα το Κράτος Δικαίου. Η «Αττική Οδός Α.Ε.» έπραξε απολύτως σύννομα, εντός του πλαισίου που ορίζει η Σύμβαση Παραχώρησης κι ενημέρωσε επίσημα και έγκαιρα το Υπουργείο, με επιστολή της ήδη από τον Δεκέμβριο του 2018, για τη πρόθεση της να προβεί σε αύξηση της τιμής διοδίων σε δύο δόσεις.

Οι εν λόγω αυξήσεις, οι πρώτες μετά από 13 χρόνια, αρχικά στα €3,00 την 1η Φεβρουαρίου 2019 και στη συνέχεια στα €3,30 τη 1η Αυγούστου 2019 μετατέθηκαν χρονικά για τη 1η Ιουλίου 2019 και τη 1η Ιανουαρίου 2020, αντίστοιχα, και στοιχειοθετούνται πλήρως και πέραν πάσης αμφισβήτησης από τα δικαιολογητικά στοιχεία που περιλαμβάνονται στο Χρηματοοικονομικό μοντέλο και στις Χρηματοοικονομικές αναφορές που υποβάλλονται στον Κύριο του Έργου, το Ελληνικό Δημόσιο.

Άλλωστε, η αρμόδια υπηρεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η οποία είχε ενημερωθεί, με επίσημη επιστολή από την «Αττική Οδός Α.Ε.» από τις 28/12/2018, για τις νέες τιμές, ουδέποτε είχε εκφράσει υπηρεσιακά την παραμικρή αντίρρηση ή είχε ζητήσει οποιαδήποτε διευκρίνιση ή συμπληρωματικό στοιχείο.

Επίσης, είναι γνωστό στο αρμόδιο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μέσω των στοιχείων που έχει στη διάθεσή του και του υποβάλλονται περιοδικά από την «Αττική Οδός Α.Ε.» σύμφωνα με τα όσα ορίζει η Σύμβαση Παραχώρησης, πως μέχρι το τέλος του 2018 η απόδοση της επένδυσης των μετόχων ανήλθε σε 6,23%, η οποία υπολείπεται σημαντικά του Συμβατικά ανώτατου προβλεπόμενου ορίου του 13,1%. Ως εκ τούτου, δεν έχει επιτευχθεί η Συμβατικά ορισθείσα απόδοση επί της επένδυσης και δεν στοιχειοθετείται η πρόωρη επιστροφή του δρόμου στο Ελληνικό Δημόσιο.

Σήμερα οι μεν αυξήσεις μπορεί να οδηγούνται εξαναγκαστικά σε αναστολή, ωστόσο όταν η υπόθεση κριθεί ενώπιον της Ελληνικής Δικαιοσύνης, οι Έλληνες πολίτες – στο σύνολό τους κι όχι μόνο αυτοί που επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν τον αυτοκινητόδρομο – θα επιβαρυνθούν πολλαπλάσια, καλούμενοι να πληρώσουν τις αποζημιώσεις που θα επιδικαστούν.

Η «Αττική Οδός Α.Ε.», όπως πάντα, θα σεβαστεί τους νόμους και στο πλαίσιο άσκησης των νόμιμων δικαιωμάτων της, θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη για να προασπίσει το έννομο συμφέρον της».

Ο Υπουργός Μεταφορών Χρήστος Σπίρτζης οφείλει να δώσει στη δημοσιότητα τα πάντα και κυρίως την ΑΡΧΙΚΗ σύμβαση της Αττικής Οδού με το κράτος.Εκείνη που προβλέπει αριθμό αυτοκινήτων,ορίζοντα και προυποθέσεις παράδοσης στο Δημόσιο κλπ

Διαβάστε ένα ρεπορτάζ του ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗ της εποχής και θα καταλάβετε πολλά:

ΡΙΖΟΣΠΑΣΤΗΣ:

Με μια χολιγουντιανής έμπνευσης φιέστα, η κυβέρνηση, διά του υπουργού ΠΕΧΩΔΕ Κ. Λαλιώτη, εγκαινίασε την Κυριακή το μεσημέρι το …ημιτελές έργο της Αττικής Οδού!

Συγκεκριμένα, από τα 72 χιλιόμετρα που είναι το συνολικό μήκος του δρόμου (μαζί με τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού) εγκαινιάστηκαν τα 17 χιλιόμετρα, που αποτελούν το τμήμα Γέρακας – Αεροδρόμιο Σπάτων, ίσα – ίσα δηλαδή αυτό που περιλαμβάνεται ως υποχρέωση του ελληνικού δημοσίου στη σύμβαση για τα Σπάτα, προκειμένου να μην επιβληθεί η ποινική ρήτρα των 12 εκατομμυρίων την ημέρα. Αλλά και σ’ αυτά τα 17 χιλιόμετρα που έχουν ολοκληρωθεί, οι κάτοικοι των γύρω δήμων δε θα έχουν άμεση πρόσβαση, γιατί οι τέσσερις από τους πέντε κόμβους βρίσκονται ακόμη στο στάδιο της κατασκευής! Αυτός ήταν ένας από τους λόγους, που στην τελετή δεν παρέστησαν οι εκπρόσωποι της Τοπικής Αυτοδιοίκησης της περιοχής, οι οποίοι διαμαρτύρονται επί πλέον επειδή τα περιβόητα έργα για την αναβάθμιση της περιοχής ως αντιστάθμισμα για τη χωροθέτηση του αεροδρομίου (αντιπλημμυρικά, αποχετευτικά, εντάξεις στο σχέδιο κλπ.) βρίσκονται ακόμη «στα χαρτιά»!

Τόσο οι εργολάβοι, όσο και ο Κ. Λαλιώτης, υποσχέθηκαν ότι από σήμερα θα λειτουργεί επίσης το τμήμα της Αττικής Οδού μεταξύ των κόμβων Κύμης – Μεταμόρφωσης (στο ύψος της Εθνικής), συνολικού μήκους 4 χιλιομέτρων, που, όμως, ακόμη μέχρι αργά χτες το βράδυ κατασκευαζόταν…

Από κει και πέρα και με έναρξη τον προσεχή Σεπτέμβρη, πρόκειται να αρχίσει ένας νέος κύκλος εγκαινίων (πολύ πιθανόν και αντίστοιχων τελετών με μπαλόνια, καπνογόνα, ελικόπτερα, κορδέλες και …«φιλιππικούς»). Συγκεκριμένα:

  • Το Σεπτέμβρη 2001 πρόκειται να παραδοθεί το τμήμα Γλυκά Νερά – Ανισόπεδος Κόμβος Ραφήνας και οι 4 ανισόπεδοι κόμβοι πρόσβασης των δήμων των Μεσογείων στην Αττική Οδό.
  • Το Δεκέμβρη του 2002 τα τμήματα: Ελευσίνα – Αιγάλεω, Μενίδι – Μεταμόρφωση και Αν. Κόμβος Κύμης – Α. Κ. Πεντέλης.
  • Τον Ιούνιο του 2003 πρόκειται να παραδοθεί η Περιφερειακή Υμηττού με καθυστέρηση ενός τουλάχιστον χρόνου. Να σημειώσουμε ότι εάν το θελήσει η «Χόχτιφ», τότε μπορεί να ενεργοποιηθεί η ποινική ρήτρα των 12 εκατομμυρίων την ημέρα σε βάρος του ελληνικού δημοσίου…
  • Το Δεκέμβρη του 2003 πρόκειται να παραδοθούν τα υπόλοιπα τμήματα: Αιγάλεω – Μενίδι, Α. Κ. Πεντέλης – Γέρακας.
Τα διόδια

Στο έργο σε τελική μορφή θα διαθέτει, ούτε λίγο – ούτε πολύ, 38 σταθμούς διοδίων (έναν σε κάθε ανισόπεδο κόμβο σύνδεσης και τρεις μέσα στη λεωφόρο), που θα κυκλώνουν ολόκληρο το Λεκανοπέδιο. Οπως ανακοινώθηκε, μέχρι το Πάσχα όσοι θα κινούνται στην Αττική Οδό δε θα πληρώνουν καθόλου διόδια. Το Πάσχα, που θα αρχίσουν να λειτουργούν οι πρώτοι σταθμοί, το αντίτιμο των διοδίων θα είναι 200 δραχμές, αυτή η τιμή, όμως, δε θα κρατήσει για πολύ, καθώς από το Σεπτέμβρη θα αυξηθεί στις 350 δρχ., ώσπου μετά το 2002 να φτάσει σταδιακά στις 800 δρχ.! Ποσά, βέβαια, που θα αποδίδονται στους εργολάβους. Αξίζει, μάλιστα, να σημειωθεί ότι η κυβέρνηση προωθεί νομοθετική ρύθμιση, ώστε στους εργολάβους να αποδίδονται ακόμη και τα πρόστιμα των τροχαίων παραβάσεων που γίνονται στην Αττική Οδό!

Οπως είναι γνωστό, το έργο κατασκευάζεται με τη μέθοδο της συγχρηματοδότησης και της σύμβασης παραχώρησης στους ιδιώτες κατασκευαστές (10 από τις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρίες της χώρας με επικεφαλής την ΑΚΤΩΡ του μεγαλοεκδότη Μπόμπολα), οι οποίοι θα το εκμεταλλεύονται για 23 χρόνια. Το κόστος του ανέρχεται σε 500 δισ. δρχ. (μαζί με το κόστος των απαλλοτριώσεων που πλήρωσε αποκλειστικά το ελληνικό δημόσιο αγγίζει τα 800 δισ. δρχ.). Από αυτά, οι ιδιώτες εργολάβοι έβαλαν τυπικά τα 40 δισ. δρχ. περίπου, ενώ τα υπόλοιπα είναι συμμετοχή του ελληνικού δημοσίου και δάνεια των τραπεζών. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πριν μερικούς μήνες το έργο κατασκευαζόταν αποκλειστικά με διαδοχικές αυξήσεις των προκαταβολών που έδινε το ΥΠΕΧΩΔΕ, επειδή οι τράπεζες δεν έδιναν τα δάνεια…