ΣτΕ για έκτρωμα Ευμορφίδη στην Ακρόπολη: «Γκρέμισέ το ή πλήρωσε €4,7 εκατ. πρόστιμο»
Εάν οι δημιουργοί του ομίλου Coco-Mat αρνηθούν θα πρέπει να δίνουν από €2,3 εκατ. ετησίως για την διατήρηση των 3,5 ορόφων που κρύβουν τον Ιερό Βράχο
Η Ακρόπολη και η μοναδική θέα της έγιναν το πεδίο ανάπτυξης φιλόδοξων επιχειρηματικών σχεδίων ιδιαίτερα στους τομείς του τουρισμού και του real estate, «εκτοξεύοντας» την άλλοτε αδιάφορη μεσοαστική περιοχή που περιγράφεται από τις συνοικίες Μακρυγιάννη και Κουκάκι. Κάπως έτσι, όταν το διορατικό μυαλό των αδελφών Μιχάλη και Παύλου Ευμορφίδη, δημιουργών του ομίλου Coco-Mat, συνάντησε τη μεγάλη ευκαιρία, ήταν δεδομένη η απόφασή τους να ποντάρουν και να κερδίσουν. Τουλάχιστον σε πρώτη φάση, με τη δημιουργία του πιο προνομιακού από άποψης θέας προς τον Ιερό Βράχο ξενοδοχείου, του «Coco-Mat Athens BC», έφερε μια ανηλεή, πενταετή μέχρι στιγμής διαμάχη της εταιρείας με αρμόδιες υπηρεσίες, τοπικούς συλλόγους και άλλους φορείς. Το σίγουρο είναι ότι πoτέ άλλοτε το ύψος ενός κτιρίου δεν προκάλεσε τόσες αντιδράσεις και διχογνωμίες γύρω από τη νομιμότητά του ή μη, αλλά και για το τι μέλλει γενέσθαι… Ταυτόχρονα όμως αυτή η υπόθεση θα μπορούσε να θεωρηθεί και η «επιτομή» της ελληνικής κακοδαιμονίας και των κρατικών παθογενειών. Της γραφειοκρατίας, του δαιδαλώδους μέχρι…αυτοκατάργησης θεσμικού πλαισίου, της αλληλοεπικάλυψης αρμοδιοτήτων, των αλληλοαναιρούμενων αποφάσεων. Βεβαίως όλα έγιναν στο φως της ημέρας και με τη νομιμότητα που εξασφάλισαν οι εκδοθείσες άδειες, έστω και αν αυτές κινούνταν στα όρια ή και ήταν λανθασμένες, όπως έχει κρίνει το Συμβούλιο της Επικρατείας. Πάντως η υπόθεση, που έφτασε να γίνει θέμα και σε διεθνή μέσα ενημέρωσης κατά το παρελθόν, θα έχει μεγάλη συνέχεια, τόσο λόγω των υψηλών προστίμων που έχουν επιβληθεί στην εταιρεία, όσο και γιατί έχει φτάσει για ακόμη μία φορά στο ΣτΕ, αλλά και λόγω της πρόσφατης απόφασης του αρμόδιου υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχετικά με την ερμηνεία των διατάξεων που διέπουν το επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων στην περιοχή. Η «νομική αβεβαιότητα» Το αποτέλεσμα αυτού του… κηρυγμένου «πολέμου» αποτυπώνεται και στο Ενημερωτικό Δελτίο της Μπλε Κέδρος ΑΕΕΑΠ για την εισαγωγή της, πέρυσι, στο Χρηματιστήριο Αθηνών, όπου στην ενότητα των «κινδύνων» περιλαμβάνεται «η νομική αβεβαιότητα ως προς τις άδειες δόμησης του κτιρίου (ξενοδοχείου «Coco-Mat Athens BC») της εταιρείας επί της οδού Φαλήρου 5 και παρόδου Συγγρού 34 στην Αθήνα και ως προς το καθεστώς των όρων δόμησης στην περιοχή όπου κείται η ιδιοκτησία». Αυτό είναι ορθό, αν σκεφτεί κανείς ότι το συγκεκριμένο ακίνητο αποτελεί το «χρυσό» asset της Μπλε Κέρδος. Και τούτο καθώς, όπως προαναφέρθηκε, το οικόπεδο των 753,03 τ.μ. αποκτήθηκε έναντι 2,9 εκατ. ευρώ το 2016 και στη σημερινή του μορφή ως αυτοτελές πολυώροφο κτίριο-ξενοδοχείο 5 αστέρων με 10 ορόφους, δύο υπόγεια και δώμα, συνολικής επιφάνειας 5.169,18 τ.μ. και με 95 δωμάτια, είναι το ακριβότερο ακίνητο της εταιρείας με αποτιμηθείσα αξία 27 εκατ. ευρώ, που αντιπροσωπεύει το 21,81% της συνολικής αξίας του χαρτοφυλακίου της. Κάτι λογικό εάν λάβουμε υπόψη και το πόσο «αποτιμάται» η γειτνίαση με τον Ιερό Βράχο και η θέα προς την Ακρόπολη. Ετσι για τη low season, όπως τώρα και με βάση τις εκπτωτικές τιμές που προσφέρει το ξενοδοχείο, η βραδιά χρεώνεται από 161,5 ευρώ και ανεβαίνει ανάλογα με το δωμάτιο. Για τα απλά που όμως ανήκουν στην κατηγορία Acropolis View οι τιμές κυμαίνονται από 212,5 ευρώ μέχρι 237,5 ευρώ, για τα City View από 161,5 ευρώ μέχρι 180,5 ευρώ, για τα Museum View από 187 ευρώ ως 204 ευρώ. Η Acropolis Suite χρεώνεται 382,5-427,5 ευρώ. Στη high season οι τιμές φυσικά αυξάνονται και κυμαίνονται από 204 ευρώ για τα απλά δωμάτια, φτάνοντας τα 550 ευρώ για την Acropolis Suite. Υπάρχει βεβαίως και η Master Suite των 60 τ.μ. στον 10ο όροφο που προορίζεται για λίγους. Το ξενοδοχείο είναι μισθωμένο στην εταιρεία Hotel Cluster Α.Ε. από την 1η Ιουνίου 2019 με διάρκεια σύμβασης 11 ετών και 7 μηνών, με το ετήσιο μίσθωμα να ανέρχεται το 2021 στα 2,16 εκατ. ευρώ και το 2022 σε 2,27 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ 24%), αντιπροσωπεύοντας ποσοστό 37,29% των συνολικών ετήσιων εσόδων της Μπλε Κέδρος. Βέβαια, ο κίνδυνος να φύγει η μισθώτρια εταιρεία ουσιαστικά δεν υφίσταται, καθώς αυτή ελέγχεται κατά 100% από τον Μιχάλη Ευμορφίδη. Επιπλέον, σύμφωνα με τα αναφερόμενα στα επίσημα στοιχεία της Μπλε Κέδρος, «η μισθώτρια έχει παραιτηθεί από κάθε υφιστάμενο ή μελλοντικό δικαίωμά της περί πρόωρης καταγγελίας της σύμβασης»… Υπενθυμίζεται ότι η Μπλε Κέδρος αποτελεί εταιρικό τέκνο της Coco-Mat, της γνωστής εταιρείας πολυτελών στρωμάτων που ίδρυσαν το 1989 οι αδελφοί Μιχάλης και Παύλος Ευμορφίδης. Και όπως είχε αναφέρει ο πρώτος πέρυσι τον Μάιο, η Μπλε Κέδρος «ξεκίνησε από την αγάπη μας για τα ακίνητα». Αποτέλεσμα αυτής της «μεγάλης αγάπης» ήταν οι επενδύσεις στο real estate ήδη από τα πρώτα χρόνια της Coco-Mat στην αγορά. Ετσι, άρχισε να διαμορφώνεται ένα αξιόλογο χαρτοφυλάκιο και το 2014 έγινε απόσχιση του κλάδου των ακινήτων με τη σύσταση της Μπλε Κέδρος. Την περίοδο 2014-2017, που υπήρχαν μεγάλες ευκαιρίες λόγω κρίσης και πτώσης των τιμών, έγιναν σημαντικές επενδύσεις με εξαγορές «φιλέτων» στην Αθήνα. Το 2017 η Μπλε Κέδρος έλαβε την άδεια για ΑΕΕΑΠ με 23 ακίνητα, αξίας 33 εκατ. ευρώ, και με έσοδα τότε από ενοίκια 1,7 εκατ. ευρώ. Πέντε χρόνια αργότερα, το 2022, όταν ήρθε η ώρα της υποχρεωτικής εισαγωγής στο Χρηματιστήριο, η λίστα είχε αυγατίσει με 34 ακίνητα, που περιλαμβάνουν ξενοδοχεία, καταστήματα, γραφεία, κατοικίες, βιομηχανικά κτίρια και οικόπεδα, συνολικής αξίας 101 εκατ. ευρώ, τα οποία φέρνουν ετήσια έσοδα άνω των 6 εκατ. ευρώ. Οι αδελφοί Μιχάλης και Παύλος Ευμορφίδης ήλεγχαν πριν από την εισαγωγή της Μπλε Κέδρος στο Χρηματιστήριο το 90% των μετοχών (από 45% έκαστος) και μετά από αυτή ποσοστό 75% συνολικά, με τον Μ. Ευμορφίδη να είναι και πρόεδρος της εταιρείας. Η μη απάντηση Σε κάθε περίπτωση, το ξενοδοχείο της οδού Φαλήρου αποτελεί το κορυφαίο περιουσιακό στοιχείο της εταιρείας, αλλά και πηγή προβλημάτων. Γι’ αυτό και το «ΘΕΜΑ» απευθύνθηκε στην Μπλε Κέδρος επιδιώκοντας την τοποθέτησή της επί των εξελίξεων. Απέστειλε μάλιστα και συγκεκριμένα ερωτήματα προς τον διευθύνοντα σύμβουλο κ. Χρήστο Μπομπόλια. Ωστόσο, παρά τις επανειλημμένες προσπάθειες επικοινωνίας, η εταιρεία απέφυγε να τοποθετηθεί. Σε πρόσφατη δήλωσή του πάντως ο κ. Μπομπόλιας ανέφερε, όπως τουλάχιστον του αποδίδεται, ότι «θα αξιοποιηθεί κάθε δυνατότητα που δίνει η ελληνική και κοινοτική νομοθεσία καθώς όταν ένας ενδιαφερόμενος ζητάει μια οικοδομική άδεια για να χτίσει κοντά στην Ακρόπολη, δεν είναι αυτός υπεύθυνος για να περάσει την άδεια από όποιον έχει άποψη ή αρμοδιότητα. Υπάρχει συγκεκριμένη διαδικασία, η οποία στην περίπτωσή μας ακολουθήθηκε». Κατά κάποιον τρόπο, δηλαδή, προαναγγέλλεται εμμέσως ότι η εταιρεία ενδεχομένως να κλιμακώσει τις αντιδράσεις της φτάνοντας το θέμα μέχρι και στην Ευρώπη. Αυτό, όμως, έχει συμβεί ήδη, αλλά από την… ανάποδη. Γιατί η υπόθεση έγινε αντικείμενο αρνητικού σχολιασμού κατά το παρελθόν από διεθνή μέσα, όπως η βρετανική εφημερίδα «Guardian» που σε δημοσίευμά της, το 2019, με τίτλο «Δεν είναι όλα προς πώληση – Οι Ελληνες κινητοποιούνται καθώς νέα ξενοδοχεία απειλούν τη θέα στην Ακρόπολη», παρέθετε τα επιχειρήματα και τις απόψεις των πολιτών που συμμετείχαν στην εκστρατεία με στόχο να σταματήσει η κατασκευή του ξενοδοχείου της Coco-Mat και άλλων παρόμοιων. Ακόμη, είχαν προκληθεί παρεμβάσεις του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Τοποθεσιών ΙCOMOS, του Πανευρωπαϊκού Οργανισμού για την Πολιτιστική Κληρονομιά Europa Nostra κ.ά. Μέσα σε αυτό το κλίμα αμφισβητούμενων και αλληλοαναιρούμενων αποφάσεων ήρθε στις 30 Ιανουαρίου 2023 η απόφαση του υφυπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Νίκου Ταγαρά προκειμένου να ξεκαθαρίσει το τοπίο, αλλά και να παρέχει τις απαραίτητες κατευθύνσεις για την έκδοση των οικοδομικών αδειών στις αρμόδιες Υπηρεσίες Δόμησης, οι οποίες εν πολλοίς είχαν κατεβάσει τα μολύβια μη γνωρίζοντας τι πρέπει να κάνουν σε αντίστοιχες περιπτώσεις. Σημειώνεται ότι η συγκεκριμένη απόφαση εκδόθηκε έπειτα από ομόφωνη γνωμοδότηση του Κεντρικού Συμβουλίου Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν σχετικής παραπομπής του θέματος από τον κ. Ταγαρά προκειμένου να αρθεί το κλίμα αμφιβολιών και αβεβαιότητας που έχει δημιουργηθεί στον τεχνικό κόσμο και στους πολίτες μετά τις πρόσφατες δικαστικές αποφάσεις σχετικά με το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων στην Αθήνα, καθώς και να διευκρινιστεί το εφαρμοστέο πολεοδομικό δίκαιο. Στο πλαίσιο αυτό, αποσαφηνίζεται ότι τα «οποιουδήποτε είδους διατάγματα» που κατά ειδική διάταξη του ΝΟΚ κατισχύουν των γενικών διατάξεών του, είναι εκείνα που ήταν σε ισχύ κατά τον χρόνο θέσπισής του. Ετσι, δεν προκύπτει ότι αυτή η διάταξη απέβλεπε στην «αναβίωση» καταργημένων, ρητώς ή σιωπηρώς, διατάξεων πολεοδομικών διαταγμάτων, καθώς κάτι τέτοιο θα οδηγούσε σε πολεοδομική ασυνέχεια και θα ανέτρεπε πραγματικές καταστάσεις που θα είχαν εν τω μεταξύ δημιουργηθεί βάσει νομίμως εκδοθεισών διοικητικών πράξεων. Ακόμη, λαμβάνοντας υπόψη την εξέλιξη του θεσμικού πλαισίου δόμησης από τον Γενικό Οικοδομικό Κανονισμό (ΓΟΚ) του 1929 μέχρι τον ισχύοντα σήμερα ΓΟΚ του 2012, σε συνδυασμό με τα διατάγματα δόμησης που διαχρονικά θεσπίστηκαν για την περιοχή των Αθηνών και τις σχετικές διευκρινιστικές εγκυκλίους, ξεκαθαρίζεται ότι το εν λόγω Βασιλικό Διάταγμα του 1955 «αφενός δεν ήταν διάταγμα καθορισμού προστασίας για την περιοχή των Αθηνών από αρχαιολογικής και ιστορικής άποψης, ή από πλευράς προστασίας τοπίου» αφετέρου ότι οι διατάξεις του είχαν ήδη παύσει να ισχύουν κατά τη θεσμοθέτηση του ΝΟΚ το 2012. Η απόφαση του ΥΠΕΝ προκάλεσε την αντίδραση της ΕΛΛΕΤ η οποία, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι «επιχειρεί με λάθος τρόπο τη διόρθωση της εκκρεμότητας, χωρίς να ενσωματώνει τη νομολογία του ΣτΕ και άρα εντείνει αντί να διορθώνει την αμφιβολία και την ανασφάλεια δικαίου». Η ΕΛΛΕΤ μάλιστα επιφυλάχθηκε «να μελετήσει την απόφαση και το όλο θέμα σε βάθος, ώστε να σταθμίσει τις αναγκαίες περαιτέρω ενέργειές της». Η απόφαση Το «ΘΕΜΑ», συνομιλώντας με ενημερωμένους αρμόδιους παράγοντες του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, επιδίωξε απαντήσεις σχετικά με το τι ισχύει τελικά. Σύμφωνα με αυτές, σκοπός της υπουργικής απόφασης είναι να ξεκαθαρίσει την κατάσταση σε σχέση με τα ισχύοντα στις σημερινές συνθήκες και όχι με βάση διατάγματα τα οποία έχουν εκδοθεί προ 60 και πλέον ετών, με βάση τις τότε συνθήκες στην πολεοδόμηση της Αθήνας. Πόσο μάλλον όταν έχουν προηγηθεί οι ΓΟΚ του 1973, του 1985 και οι ακόμη μεταγενέστεροι. Σε αυτό τον κανόνα υπάρχουν βέβαια εξαιρέσεις για όσες ειδικότερες διατάξεις ακόμη και αυτών των παλαιών διαταγμάτων έχουν σκοπό να προστατεύσουν ιστορικά τοπόσημα και αρχαιολογικούς χώρους. Κάτι τέτοιο, όμως, δεν συμβαίνει με το επίμαχο Βασιλικό Διάταγμα του 1955 το οποίο απλώς έθετε γενικά όρους και περιορισμούς δόμησης για την περιοχή. Προς τούτο αναφέρεται ότι η πολεοδομική υπηρεσία του Δήμου Αθηναίων έχει πάψει δεκαετίες τώρα να εφαρμόζει το Διάταγμα του 1955 και εκδίδει οικοδομικές άδειες με βάση τον ΓΟΚ και τον ΝΟΚ. Οι ίδιες πηγές, λοιπόν, παραπέμπουν στο Προεδρικό Διάταγμα που εκδόθηκε στις 10 Μαρτίου 2022 περί «καθορισμού ύψους και λοιπών ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης στην περιοχή Μακρυγιάννη/Κουκάκι του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου του Δήμου Αθηναίων», με σκοπό την προστασία του ιστορικού τοπόσημου της Ακρόπολης. Με βάση αυτό, στην περιοχή καθορίζονται τέσσερις ζώνες ειδικών όρων και περιορισμών δόμησης, όπου ανάλογα με τη ζώνη, το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των ανεγερθησομένων κτιρίων κυμαίνεται από 17,5 έως 24 μέτρα, με προσαύξηση κατά 1 μέτρο αποκλειστικά και μόνο για τη δημιουργία φυτεμένου δώματος. Επίσης δεν εφαρμόζονται οι διατάξεις που επιτρέπουν τη μετατροπή του συντελεστή δόμησης σε συντελεστή κάλυψης ώστε να κερδηθούν επιπλέον όροφοι. Το ξενοδοχείο της Μπλε Κέδρος ανήκει στη ζώνη 1, όπου το μέγιστο ύψος είναι 21 μέτρα και με το bonus του φυτεμένου δώματος φτάνει τα 22 μέτρα. Επιπλέον, ορίζεται ότι δεν επιτρέπονται σε νέα και υφιστάμενα κτίρια, πάνω από το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος και μέσα στο ιδεατό στερεό, οι κατασκευές του άρθρου 19 του ν. 4067/2012, δηλαδή «χώροι κύριας χρήσης, αποκλειστικής ή κοινόχρηστης, μέγιστης επιφάνειας 35 τ.μ. και μέγιστου ύψους 3,40 μέτρων, με προϋπόθεση τη δημιουργία φυτεμένου δώματος», αλλά και «ασκεπείς πισίνες». Οσο για το συγκεκριμένο ξενοδοχείο, οι ίδιες πηγές κάνουν λόγο για υπέρβαση ξεκάθαρη και διά γυμνού οφθαλμού, αναφέροντας ότι πρόκειται για μοναδικό φαινόμενο ακόμη και για τα ελληνικά δεδομένα. Σε κάθε περίπτωση, όμως, από νομική άποψη θεωρείται κρίσιμος ο χρόνος δημιουργίας του κτιρίου, δηλαδή πότε συνέβη η πολεοδομική παράβαση και ποιο ήταν τότε το ισχύον καθεστώς. Πάντως, το ΣτΕ, ακόμη και σε μια νέα κρίση, λαμβάνοντας υπόψη όχι το Β.Δ. του 1955, αλλά το τωρινό θεσμικό πλαίσιο θεωρείται απίθανο να κατέληγε σε μια διαφορετική απόφαση. Με άλλα λόγια, προκύπτουν κρίσιμα ζητήματα τόσο για τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Αθηναίων που μέχρι τις 14 Φεβρουαρίου καλούνται να «κουρέψουν» το κτίριο κατά τουλάχιστον 10 μέτρα, όσο κυρίως για τους αδελφούς Ευμορφίδη. Οι οποίοι, εάν δεν δικαιωθούν οι προσφυγές και τα ένδικα μέσα που έχουν ασκήσει, θα πρέπει να επιλέξουν το γκρέμισμα ή το ετήσιο πρόστιμο διατήρησης των 2,3 εκατ. ευρώ… Η Μπλε Κέδρος των αδελφών Ευμορφίδη, δύο χρόνια μετά την αγορά του οικοπέδου στην οδό Φαλήρου 5, και συγκεκριμένα τον Σεπτέμβριο του 2018 απέκτησε μέσω ηλεκτρονικού πλειστηριασμού και δεύτερο ακίνητο επί της οδού Φαλήρου 22, με τίμημα 1,38 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για το ακίνητο της εταιρείας Ακρόπολις Σταθμός Αυτοκινήτων Α.Ε. που λειτουργεί εξαώροφο πάρκινγκ αυτοκινήτων, ένα ημιτελές κτίριο, μέσα σε κέλυφος διατηρητέων κτιρίων με συνολική επιφάνεια 5.528,93 τ.μ. Σε αυτό το ακίνητο οι αδελφοί Ευμορφίδη σκοπεύουν να φτιάξουν ένα ακόμη ξενοδοχείο με θέα στην Ακρόπολη που θα έχει 117 δωμάτια |